İHMAL VE İSTİSMAR
İHMAL
Dünya Sağlık Örgütünün tanımına göre ihmal, çocuğa bakmakla yükümlü kimsenin,
çocuğun gelişimi için gerekli ihtiyaçları karılamaması veya bu ihtiyaçları dikkate almamasıdır. Bu
ihtiyaçlar saglık, egitim, duygusal gelişim, beslenme, barınma ve güvenli yaam artlarıdır.
Ebeveyn veya bakıcının çocuğa, sahip olduğu kaynaklarla orantılı bir yaşama alanı sağlaması
gerekir.
Ihmal,
1. Fiziksel
2. Duygusal
3. Egitimsel olarak ele alınabilir.
Fiziksel ihmalin bulgularını saptamak mümkünken duygusal ihmale ait bulguları saptamak
oldukça güçtür. Fiziksel ihmal; çocugun beslenme, barınma, giyim, hijyen, oyun, egitim, güvenlik
ve saglık hizmetleri saglama görevinin reddedilmesi ya da yerine getirilmemesidir. Fiziksel ya da
duygusal saglıga bilinçli bir şekilde zarar verilirse AKTIF; bilgisizlik, olanaksızlık, umursamazlık
nedenleriyle ihmal oluursa PASIF IHMAL söz konusudur.
Bir çocuğun ihmal edildiğini nasıl anlarız?
* Eger bir çocuk,
* Okuldan sık sık uzak kalıyorsa
* Yemek veya para için dilencilik yapıyor veya çalıyorsa
* Ihtiyacı olan doktordan mahrum kalıyorsa
* Sürekli pis giyiniyor ve kötü kokuyorsa
* Vücudu aşırı derecede zayıf dümüse
* Kendi kendine zarar veriyorsa
* Alkol veya diger uyuşturucuları kullanıyorsa
* Evinde ona bakan kimse bulunmadıgını belirtiyorsa ihmale maruz kaldıgını düşünebiliriz.
Çocuk ihmali ihtimalini artıran nedenler nelerdir?
* Cehalet
* Yetersiz sosyo-ekonomik koşullar
* Yetersiz sosyal destek
* Şiddet uygulamalarını destekleyen veya hoşgören inançlar
* Uygunsuz kişilerin örnek alınması
* Ebeveyn veya bakıcıların geçmişte görmüş oldukları kötü muamele
* Ebeveyn veya bakıcıların madde bağımlılığı
* Ebeveyn veya bakıcıların çocuk gelişimi ile ilgili yetersiz bilgileri
* Ebeveynlerin çok genç yaşta anne-baba olmaları
* Çocuğun tek bir ebeveynle yaşaması
* Ebeveynlerin aile içi şiddet yaşıyor olmaları
* Ailelerdeki yüksek günlük stres düzeyi
Ihmalin çocuklar üzerindeki etkileri nelerdir?
* Yalnızlık ve korunmasızlık hissi
* Öğrenme güçlüğü
* Davranış problemleri
* Yaşıtlarıyla ve çevreyle iletişimde başarısızlık
* Ölüme kadar varabilen sağlık problemleri
* Ilgi görebilmek için sağlık problemi yaratma eğilimi, sürekli fiziksel problemler
* Gelişim geriliği
* Yemek istememe alışkanlığı
* Eşya ve madde bagımlılıgı
Çocuklugunda ihmale maruz kalmış olan yetişkinlerde ihmalin etkileri nelerdir?
* Topluma ve kendine güven eksikligi
* Kendine zarar verme ve intihar egilimi
* Depresyon
* Gelişim geriligi ve gelişmemiş benlik bilinci
* Duygularını yönetme eksikligi
* Sosyal ilişkilerde iletişimsizlik
* Şiddet egilimi
* Aşırı alışveriş, kumar, alkol, uyuşturucu gibi değişik bağımlılıklara yatkınlık
ISTISMAR
Birlemiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesine göre erken yaşta reşit olma durumu hariç, on
sekiz yaşına kadar olan herkes çocuk sayılır. Çocuk istismarı 0-18 ya çocuğun sağlığını, fiziksel ve
psiko-sosyal gelişimini olumsuz etkileyen, bir yetişkin, toplum ya da devlet tarafından bilerek ya
da bilmeyerek gerçekleştirilen her türlü kötü muameledir.
ISTISMAR TÜRLERI
* FIZIKSEL ISTISMAR
* DUYGUSAL ISTISMAR
* CiNSEL ISTISMAR
FIZIKSEL ISTISMAR
Çocuğun kaza dışı yaralanmasıdır. Bir erişkin tarafından cezalandırma, disiplin, öfke boşaltma
ya da başka amaçlarla, çeşitli yöntemler kullanarak çocuğa fiziksel şiddet uygulanmasıdır.
Işkence; vücuduna iğne batırmak, dövmek, çimdiklemek, ısırmak, kulağını ya
da saçını çekmek, zehirlemek, boğmak gibi davranışlardır.
Fiziksel istismar, istismarın en iyi tanınan şeklidir ve "Bir kaza olmaksızın, fiziksel travma ya da
yaralanmalarla sonuçlanan herhangi bir davranış biçimi." olarak tanımlanır. Fiziksel istismar
yaralanmaları çimdikleme, ısırma, vurma, tekmeleme, yakma, agzı kapatarak bogmaya teşebbüs
etme,ş iddetli bir şekilde sarsma ya da herhangi bir başka şekilde çocugun bedenine zarar
vermektir. Her yıl binlerce çocugun ebeveynleri ya da yakın akrabaları tarafından fiziksel olarak
istismar edildigi tahmin edilmektedir. Bu çocukların arasında ciddi şekilde yaralananlar ve hatta
yaşamını yitirenler oldugu söylenmektedir. Fiziksel istismarın yol açtıgı duygusal travmanın,
fiziksel yaralar kadar çabuk iyileşmedigi de bilinmektedir.
FIZIKSEL ISTISMARIN SONUÇLARI
Kısa dönemde görülenler:
* Morluklar, yaralar, kırıklar
Uzun dönemde görülenler:
* Düşük benlik saygısı: Fiziksel istismara ugrayan çocukların çogunun düşük ya da zayıf benlik
saygısına sahip oldugu gözlemlenmektedir. Bu çocukların çogu, arkadaşlarıyla sosyal etkinliklere
girmeyi reddedebilir ve kendilerine zarar verici davranışlara götürebilecek çaresizlik ya da
umutsuzluk duyguları yaayabilirler.
* Saldırgan, yıkıcı ve bazen yasal olmayan davranılar: şiddet içeren davranışlar, diger
davranışlar gibi ögrenilmektedir. Aile içi şiddet davranışlarına şahit olan ya da bu davranışlara
maruz kalan çocukların, problem ya da çatışma çözme davranışları olarak bu yolu benimseme
olasılıgı çok yüksektir. (Tehditler, kendine ve çevre-sine yönelik saldırgan davranışlar, kesici alet
taşıma gibi.)
* Öfke ve intikam duyguları, kaygı, korku, kâbuslar
* Başkalarına güvenme ve başkalarını sevme becerisinden yoksun olma ve yeni ilişkilere
girmeye korkma: şiddet içeren bir ortamda büyüyen çocuklar yetişkin olduklarında saglıklı ve
yakın ilişkiler kurmada zorluk çekebilirler. Duygularını ve kendilerini ifade etmekte zorlanabilir,
ilişkilerinde gerçekçi olmayan beklentiler içine gi-rebilirler.
* Pasif olma ya da içe kapanma davranışları: Fiziksel olarak istismara ugrayan çocukların bir
kısmı, gereksinimlerini karşılamada ve şiddetle başa çıkmada konusunda pasif ya da içe kapanma
davranışlarını benimseyebilirler. Eger yetişkin olduklarında da bu kurban rolünü benimsemeye
devam ederlerse kişiler arası ilişkilerinde ciddi sorunlar yaayabilirler.
* Okul sorunları ve başarısızlık: Evde şiddet gören ya da şiddete maruz kalan çocukların okulda
problem çözmede fiziksel saldırganlıktan yararlandıkları, akademik olarak çogunlukla düşük
başarı düzeyine sahip oldukları, dikkat eksikligi problemleri ve okuldan kaçma davranışlarının
oldugu görülmektedir.
* Madde bagımlılıgı: Alkol ya da diger maddelerin bağımlılığı şiddetten kaçmak için bir araç
olarak görülebilir. Özellikle ebeveynlerin de bagımlılıklarının olması bu olasılıgı güçlendiren bir
faktördür.
* Evden kaçma
DUYGUSAL ISTISMAR
Istismar türleri içerisinde gündelik yaşamda en sık rastlanan tiplerden biri de duygusal
istismardır. Duygusal istismarın temelinde çocugun psikolojik hasar yaşaması bulunmaktadır.
Bunun oluşumunun iki temel nedene baglı oldugu görülmektedir:
1- Kendilerine bakmakla yükümlü kişiler tarafından olumsuz olarak etkilendikleri tutum ve
davranışlara maruz bırakılmaları
2- Gereksindikleri ilgi, sevgi ve bakımdan mahrum bırakılmaları
Duygusal istismar iki özelligi ile diger tür istismarlardan ayrılmaktadır.
Bunlar:
1-Fiziksel ve cinsel istismarda oldugu gibi somut fiziksel bulguların bulunmayışı,
2-Tek başına bulunabilecegi gibi çogu olguda diger istismar türleriyle birlikte de
bulunabilecegidir. Cinsel ya da fiziksel istismara ugramış bir çocugun bunun uzantısı olarak aynı
zamanda duygusal istismara da maruz kaldıgı görülmek-tedir.
Duygusal istismara neden olan başlıca ebeveyn davranışları şöyle sıralanabilir:
1-Reddetme: Yetişkin bireyin çocugun ihtiyaçlarını karşılamaması, onu ayrı bir birey olarak kabul
etmemesi, o yok-muş gibi davranması, çocugun olumlu yönlerini ortaya çıkarmak ve motive
etmek için herhangi bir şey yapmaması, yardım taleplerini reddetmesi, çocuga hiçbir işe
yaramıyor duygusu vermesi, evdeki her hatadan onu sorumlu tutarak onu bir tür günah keçisi
rolüne soyundurması, fiziksel temastan kaçınması ve ona dokunarak yakınlıgını belli etmemesi
2- Tek başına bırakmak: Ebeveynin çocugu toplumsal ilişkilerden ve kendinden uzak tutması,
çocugun bu tip ilişkilere girmesini saglayacak fırsatlar saglamaması veya kasıtlı olarak bu tip
fırsatları engellemesi, çocugun yalnız olduguna inandırılması
3- Yıldırma: Ebeveynin sözel veya fiziksel saldırılar ile çocugu korkutması, tehdit etmesi, gözdagı
vererek korku dolu bir ortamda yaşamasına neden olması
4- Suça yöneltme: Çocugun antisosyal davranışlara yöneltilmesi, buna özendirilmesi, çocuga
toplumsal açıdan kötü örnek olunması, kötü örnekler gösterilerek yola yöneltilmesi
5- Duygusal tepki vermeyi reddetme: Çocugun saglıklı olarak hem duygusal hem de sosyal
gelişimini saglayacak tepkilerin verilmemesi
6- Aşagılama: Ebeveynin çocugun küçük düşmesine neden olacak, onurunu zedeleyecek
davranışlarda bulunması, çocugu yetersizlik duygusu uyandıracak takma isimlerle çagırması ve
bu tip davranışların sistematik olarak uygulanması
7- Kendi çıkarına kullanma: Ebeveynin kendi çıkarları için çocugu kullanması (Bu durum özellikle
sorunlu evliliklerde çocugun evlilik güvencesi olarak kullanılması eklinde görülür.)
8- Vaktinden önce yetişkin rol verme: Çocuktan gerçekçi olmayan beklentilerin olması ve bu tip
başarıların beklenmesi, yapamayacagı şeyleri başarması için baskılanması, ya gelişimine uygun
olmayan sorumlulukların verilmesi
Duygusal istismar oluturan nedenlere göz attıgımızda temel olarak kültürel ve sosyal
yapının rol oynadıgı görülmektedir. Duygusal istismara toplumun tüm katmanlarında
rastlanmaktadır. Özellikle toplumdan yalıtılmış olarak yaşayan ailelerde daha yogun ve sık
rastlandıgı tespit edilmiştir.
CINSEL ISTISMAR
Çocugun, bir yetişkin tarafından cinsel doyum amacıyla kullanılması çocuga yönelik cinsel
istismar olarak kabul edilir.
Çocukluk çagında istismar, teşhircilik, röntgencilik, laf atma, sarkıntılık yapma, ırza geçme,
ensest, çocuk pornograsi şeklinde olabilmektedir.
DOGRU BILINEN YANLIŞLAR
* Çocuklar cinsel istismarı hayal güçlerinin genişligi nedeniyle uydururlar. (YANLIŞ)
* Çocuklar bu konuda genellikle yalan söylemezler, ilk kural çocuga inanmak olmalıdır.
(DOGRU)
* Çocuklar olan biteni çabuk unuturlar. (YANLIŞ)
* Cinsel istismar çocugun ruhsal ve fiziksel saglıgı açısından ciddi derecede zarar vericidir.
(DOGRU)
* Şirin ve alımlı kız çocukları, evden kaçan çocuklar, ihmal edilmiş çocuklar potansiyel
kurbandır. (YANLIŞ)
* Kurbanlar her sosyoekonomik ve her sosyokültürel gruptan gelebilir. (DOGRU)
* Parklar, umumi tuvaletler, ıssız sokaklar, karanlık yerler, boş inşaat sahaları tehlikeli
bölgelerdir. (YANLIŞ)
* Olayın oldugu yer genellikle ev, okul gibi çocugun içinde bulundugu yakın çevresidir.
(DOGRU)
* Istismarcılar genellikle yaşlı ve yabancı erkeklerle sokaktaki perişan kılıklı kişilerdir. (YANLIŞ)
* Istismarcılar genellikle 20-40 yaşları arasındaki, kurban tarafından tanınan evli ve çocuklu
erkeklerdir. (DOG-RU)
* Kadınlar çocukları cinsel olarak istismar etmez. (YANLIŞ)
* Kadınlarda çocukları cinsel olarak istismar edebilirler. (DOGRU)
* Cinsel istismara ugrayan çocuklar bunun yanlış oldugunu bilirler ve anlatırlar. (YANLIŞ)
* Çocuklar yetikinlerle cinsel faaliyette bulunmanın yanlış oldugunu bilmeyebilirler. (DOGRU)
Çocuğu Cinsel İstismardan Korumak İçin
* Anne baba olarak cinsel istismar konusunda bilgili ve bilinçli olmak gerekir.
* Çocuk, anne ve baba tarafından cinsel istismar konusunda bilgilendirilmelidir.
* Çocugun cinsel gelişiminin yakından takip edilmesi gerekir.
* Çocukla açık iletiim kurulmalıdır.
* Çocuga ilgi ve şefkat gösterilmeli, güven ve sevginin belirtilmesinden kaçınılmamalıdır.
* Çocuga sevgi göstermenin yolu sadece öpmek, sarılmak degildir. Böyle sevilen çocuklar
sevgiyi göstermenin yolunun "dokunmak" oldugu yargısına sahip olurlar. Bu da istismar ile sevgi
göstermeyi ayırt edememelerine neden olur.
* Çocuklara aile fertleri ve yakın aile fertleri dışındaki kişilerle yakın ilişki kurmamaları (öpme,
sarılma, yalnız kalma, sır paylaşma) ögretilmelidir.
* Çocuklara hayır deme becerisi ögretilmelidir. Günlük yaşamda "hayır" diyemeyen çocuk,
böyle bir durumda da "hayır" diyemeyebilir. Çocuga "Biri sana istemedigin şeyler yaptıgında ya
da yaptırmaya çalıştıgında ona hayır diyebilirsin. Bu yanlış bir şey degildir." şeklinde
yönlendirmeler yapılabilir.
* Çocuklara bedeninin özel bölgeleri ve hiç kimsenin bedeninin özel yerlerine dokunmaması
gerektigi ögretilmelidir. (Özel bölgeler, "iç çamaşırının veya mayonun kapattıgı yerler" olarak
ifade edilebilir.)
* Çocuklara bedenlerinin kendilerine ait olduğu ögretilmelidir. Böylece kendilerine
dokunulmasını istemiyorlarsa rahatlıkla söyleyebilirler.
* Çocuklara insanları öpmesi, sarılması ya da kendisini öptürmeye izin vermesi konusunda
baskı yapılmamalıdır.
* Çocuga rahat konuşabilecegi, güvenilir, koruyucu ve koşulsuz sevgi sunulan bir ortam
saglanmalıdır. Cinsellikle ilgili soruları cevapsız bırakılmamalıdır.
* Çocuklara erişkinlerle yapılacak her türlü cinsel davranışın yanlışlıgından söz edilmelidir.
* Çocuklara istismar girişiminde bulunan bir erişkine karşı, onları sonuna kadar
destekleyeceginiz ve koruyacagınız konusunda güvence verilmelidir. Çünkü istismarcı bu konuyu
kimseye anlatmaması konusunda tehdit veya ikna edip çocugu susturabilir.
* Çocuklarımızın arkadaşları ve onların aileleri iyi tanınmalıdır. Iznimiz olmadan kimsenin
arabasına binmemesi, evine gitmemesi gerektigi ögretilmelidir. Tüm bunları çocugu
ürkütmeden, korkutmadan, güven ve sevgiyle ona aşılamak gerekir.