OKULA VE ÇEVREYE UYUM

ÇOCUĞUN OKULA UYUM SÜRECİ                                                                                                                                                   

 Çocukların okula başladıkları dönemde, uyum problemleri ile karşılaşılabilmektedir. Okula gitmek istemeyebilir veya başlangıçta istekli olmasına rağmen sonrasında isteksiz davranabilirler. Normale göre daha kaygılı ve aileye düşkün davranışları görülmektedir. Bu durumda çocuğun ayrılma kaygısı yaşıyor olabileceği akla gelmelidir. Her çocuk özeldir bu nedenle de farklı davranışları ve nedenleri bulunmaktadır.

 Çocuklar ailelerinden ayrıldıklarında; ihtiyaçlarının karşılanması, terk edilme, çevredekilerin ve ortamın yabancılığı, eve olan uzaklık, aileye istenildiğinde ulaşılamama düşüncesi, yetersizlik ve hata yapma korkusu konularında endişe yaşarlar. Bu nedenle çözüm olarak;

24.09.2021 294

                 11-03-2024                   

                                              AİLELERE ÖNERİLER

  • Her daim" çocuğun yanından ayrılırken kaçarak, gözükmeden gidilmemelidir. Bu çocuğun güvenini sarsan bir durumdur. Çocuğa yanından ayrılanacağı ve daha sonra tekrar yanına gelineceği anlatılmalıdır. Yanından gidilmesinin nedenleri ve ne kadar ayrı kalınacağı belirtilmelidir. Ayrı olunan süre içinde ihtiyaç duyulduğunda çocukla telefonda görüşülerek geri gelineceği tekrar söylenmelidir. Çocuğun ikna olması ve sakinliğini koruması açısından önemlidir.   
  • Çocuğunuzu, genel anlamda okula başlamanın öncesinde; kuralları, sorumlulukları ve sınırları olan bir yaşam tarzına alıştırın. Çünkü yaşam; kuralları içerir ve bizlere sorumluluklar yükler. Çocuk hayatı gerçekliğiyle öğrenmeli ve sınırlılıkları, kuralları ve sorumlulukları olan bir yaşama sahip olduğumuzu bilmelidir. Fakat bu durum abartılarak, çocuğun kendi kararlarını kendisinin almasını engelleyecek duruma getirilmemelidir. Aksi halde özgüveni düşük, dış denetimli, otorite ihtiyacı duyan, karar verme becerisi ve kendine saygısı düşük bir karakter yapısı ortaya çıkacaktır. Sınırsız ve kuralsız bir çocuk olmasının engellenmesi yeterlidir. Aşırısı zararlıdır. Bu durumun okulla bağlantı olarak da lanse edilmesi uygun değildir; çünkü çocuğun kurallara uymasının ve sınırlarını bilmesinin gerekçesi okul değildir. Yaşamdır. Aksi halde zihninde, okul hakkında olumsuz bir imaj çizilecektir.
  • Okulda yeni arkadaşlar edineceği, yeni şeyler öğreneceği, yaşıtlarının da kendisi gibi okula gittiği vb.olumlu yönler çocuğa hatırlatılmalı okula gitme konusunda güdülenmelidir.
  • Okul, her şeyiyle çok mükemmel ve güzel bir ortam gibi anlatılmamalıdır. Sevmediği ve rahatsız olduğu bir durumda güven kaygı, hayal kırıklığı ortaya çıkabilir. Çocuğa, okulda rahatsız olduğu durumlarda  öğretmeninin  yardımcı olacağı anlatılmalıdır.
  • Çocuğun okulla ilgili tutumu karşısında ebeveynler birbiriyle tutarlı davranışlar sergilemelidir. Anne okula alıştırmaya çalışırken baba "bugün gitmesin o zaman" vs gibi zıt düşünceler belirtmemelidir.
  • Çocuğa, okul başlangıç ve bitiş saatleri, okuldan alınacağı saatler söylenmelidir. Gerekirse sıkılmadan defalarca açıklanmalıdır.
  • Çocuğun sevildiğini ve onun yalnız bırakılmayacağını hissetmesi sağlanmalıdır.
  • Çocuk olumsuz davranışlar sergilediğinde ebeveynler sakin ve rahat davranışlar sergilemeye devam etmelidir. Bu durum, çocuğun okula gitme düşüncesini normalleştirmesini sağlayacaktır.
  • Okul hakkında çok soru sormaktan kaçınılmalı bu sayede de çocuğun bunalması engellenmelidir.
  • Çocuk okuldan erken geldiğinde ve okula gitmek istemediğinde, kararlılıkla çocuk okula götürülmeli-gönderilmelidir.
  • Çocuğa açıklanan her söz kısa ve net ifadelerden oluşmalıdır. Anlamasını ve dikkatini sürdürmesini kolaylaştıracaktır .
  • Problemler yoğun yaşanıyorsa veya üstesinden gelinemiyorsa uzmandan destek alınmalıdır.